Sunday 3 October 2010

Suatu Lawatan Ke Rumah Kebajikan
(permulaan)
Pada waktu lalu apabila ibu bapa saya sedang sibuk bekerja, saya dihantar ke Muhammadiyah kerana tiada orang hendak menjaga saya. Ketika berada di sana, saya berasa kagum kerana ibu banyak cerita sebab Rumah Kebajikan ini. Persatuan Muhammadiyah telah sekian lama membantu para pelajar, baik lulusan madrasah mahupun sekolah nasional untuk melanjutkan pelajaran di bidang masing-masing. Tidak tahu benar ke tidak, saya harus juga ke sana untuk sehari.
(konflik)
Keadaan riuh-rendah melihat kanank-kanak berlari di pagi itu. Mereka sedang melakukan senaman pagi mereka. Kemudian diajak pula cikgu di sana supaya saya berlari bersam-sama. Cikgu itu bernama Siti, dia adalah kawan baik ibu saya. Hati saya berdegap-degup kerana malu hendak membuat rakan baru.
(perkembangan konflik)
Baru sahaja saya hendak memberi salam kepada salah satu pelajar di sana, dia cabut lari ke kawan-kawannya. Justeru, saya rasa amat memalukan. Air mata mula bergenangan di kelopak mata saya kerana nampak seperti semua orang di sana tidak mahu berkawan bersama saya. Cikgu Siti ternampak atas kejadian tersebut lalu menuju ke saya. Dia memeluk saya dalam segi pujukan dan suruh saya cuba lagi skali kerana pelajar di sana juga perangai malu.
(klimaks)
Hati saya berat dalam kesedihan. Manakala, sekumpulan pelajar datang ke saya dan juga memujuk saya. Budak yang saya hendak menegur ada juga memberitahu bahawa dia terkejut melihat pelajar baru. Dia takut atas jika saya akan membuli dia kerana badan saya nampak besar.
(penutup)
Kejadian kekok tersebut berlalu dengan sekelip mata. Selepas itu, saya sedang berlari bersama-sama dengan rakan baharu saya. Pintu hati saya pula terbuka kepada Rumah Kebajikan Muhammadiyah dan mengajar saya satu pelajaran. Jangan malu hendak membuat kawan kalau tidak, kita tidak ada kawan. CONFIRM MENDAK BRO!!!

No comments:

Post a Comment