Sunday 19 July 2009

HARI KEHARMONIAN KAUM

Saya menyambut hari keharmonian kaum dengan rakan saya berbagai bangsa. Kita akan mengumpul bersama-sama untuk menyambut Hari Keharmonian Kaum. Kami akan berpakaian yang elok sebagai, baju kurung, cheong sam, sari dan t-shirt.

Selepas itu, kita akan pergi ke rumah masing-masing secara berkumpulan untuk menziarahi rumah. Terdapat banyak makanan yang indah dan rasaan keunikkan yang saya tidak pernah merasai. Salah satu makanan adalah sireh. makanan ini berasal dari kaum India. Rasanya pedas dan kita harus mengunyanya. selepas mengunya, makanan tersebut harus diludah. Makanan ini adalah pencuci mulut mereka.

Tiba di rumah saya, rakan saya amat terharu pada perhiasan seluruh rumah. rumah saya seperti syurga. saya menghibur rakan saya dengan permainan tradisional melayu seperti chapteh, congkak dan batu seremban.Mereka ghairah tetapi seronok selepas saya mengajar mereka macam mana hendak main permainan semua. Selpas itu mereka merasakan kuih-muih seperti kuih makmur, kuih baulu, kuih tat dan berbagai lagi. Kita berasa gembira dan bahagia kerana dapat meraikan Hari Keharmonian Kaum secara aman dan damai.

No comments:

Post a Comment